Saturday, February 1, 2014

مترجم: مهدی نیکوئی* بدون داشتن زمان امکان مسافرت وجود ندارد. برای سال ها اوقات فراغت یک شاخص غالب


مترجم: مهدی نیکوئی* بدون داشتن زمان امکان مسافرت وجود ندارد. برای سال ها اوقات فراغت یک شاخص غالب برای تحلیل تقاضای گردشگری بود. اما این موضوع در بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته ادامه پیدا نکرد در جایی که کارکنان چهار تا شش هفته در هر سال مرخصی دارند و بیش از 1700 تا 2100 ساعت در سال کار نمی کنند. برای سالیان طولانی مرخصی های افزایش یافته باعث مشارکت بیشتر مردم در تعطیلات شد در هر صورت در حال حاضر اوقات فراغت دیگر چنان تاثیر بزرگی نخواهد داشت. همچنین lifo اوقات فراغت شاخصی در کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته مانند ژاپن و ایالات متحده است. تمامی ملت ها دارای 30 روز مرخصی در سال نیستند. جدول 1 وضعیت تعدادی از کشورها را با سطوح مختلف توسعه یافتگی در اواخر دهه 1990 نشان می دهد (برگرفته از آمار سال 1999 سازمان جهانی گردشگری). رواج هفته دوم مرخصی در جمهوری چین در اواخر دهه 1990 و مرتبط کردن آن با تعطیلات ملی باعث شد که خیزش عظیمی در مسافرت های ابتدای اکتبر اتفاق بیفتد. دیوار بزرگ چین در خلال آن هفته پذیرای تعداد بیشماری از گردشگران بود و بازدید از آن به دلیل این ازدحام نمی توانست بی خطر باشد. رواج یافتن هفته سوم و چهارم تعطیلات در چین می تواند بازار بسیار مهمی را برای بسیاری از مقاصد گردشگری سرتاسر جهانی ایجاد کند. معیاری که غالبا نادیده گرفته می شود سن بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد است. کاهش سن بازنشستگی معیار دیگری است که اوقات فراغت در دسترس و به تبع آن تقاضای گردشگری را افزایش داده است. در هر صورت به دلیل هزینه های بازنشستگی در برخی از کشورها ارزش حقوق بازنشستگی کاهش یافته و سن بازنشستگی از یک حد متداول و مرسوم فراتر رفته است. قیمت سومین شاخص اقتصادی مهم است. رابطه بین تقاضای گردشگری و قیمت منجر به کشش قیمتی می شود. پیش از این تشریح کرده بودیم که کشش قیمتی غالبا نزدیک به منفی یک است به عبارت دیگر زمانی که قیمت محصولات گردشگری در یک مقصد در حدود یک درصد افزایش می یابد تقاضای آن مقصد تقریبا به اندازه یک درصد کاهش می یابد. البته به دلیل صرفه جویی های ناشی از مقیاس بهبودهای تکنولوژیک در حمل و نقل و ارتباطات تغییر مقررات در حمل ونقل هوایی و رقابت فشرده تر قیمت های محصولات گردشگری متناسب با نرخ تورم معمول افزایش نیافته است. این تغییرات باعث شده که قدرت خرید نسبی گردشگران بالقوه lifo افزایش یابد و مسافرت ها امکان پذیرتر باشند. قیمت را می توان موضوعی پیچیده دانست. نه تنها لازم است که قیمت مطلق یک محصول مورد توجه قرار بگیرد بلکه باید قیمت نسبی محصولات گردشگری را نیز در مقابل محصولات مشابه به عنوان یک معیار کلیدی در تقاضای گردشگری لحاظ کنیم. از طرف دیگر قیمت کالاهای مکمل نیز بر روی تقاضای گردشگری تاثیرگذار خواهند lifo بود. یک مثال ممکن است که به درک بهتر موضوع کمک کند. اگر مقاصد گردشگری اسپانیا و ایتالیا را در نظر بگیریم. افزایش قیمت ها در اسپانیا به میزان 10 درصد می تواند تقاضای گردشگری را برای محصولات مشابه در ایتالیا مثلا به میزان هفت درصد افزایش دهد. از آن سو قیمت کالاهای مکمل تاثیری منفی از خود بروز می دهند. به عنوان مثال افزایش lifo قیمت چارترهای هوایی اسپانیا می تواند تاثیر منفی روی تقاضا برای اتاق های هتل در این کشور داشته باشد. همچنین نیاز است که به قیمت نسبی محصولات گردشگری در مقابل سایر محصولات نیز توجه شود. برای یک مصرف کننده هزینه های صرف شده برای گردشگری با سایر محصولات و خدمات (به عنوان مثال یک کامپیوتر شخصی بهبود منزل یا خدمات تناسب اندام) جهت کسب بودجه رقابت می کند. مطلب مهم دیگر در مورد قیمت ها نرخ مبادله ارز است که به شدت بر قیمت نسبی کالاهای یک مقصد تاثیر می گذارد و به تبع آن موجب نوسان در تقاضای مقصد گردشگری می شود. nikoueimahdi@yahoo.com *
گاهی lifo برای رهایی از جهنم درون به فکر چیدن سیب و غلتیدن در وسوسه باشی... و بچینی و تبعید شوی از دنیای افکارت به افکاری تازه که باید تازه دست به فتحشان بزنی صفحه نخست پست الکترونیک آرشیو وبلاگ عناوین مطالب وبلاگ پیوندهای روزانه اخبار و همه چیز روابط عمومی تبدیل نت پوريا عالمي - شرق هنر موسیقی نقد آثار هنری وازنا وبلاگ تخصصی آيینه پژوهش مکتوب کوچ آرشیو پیوندهای روزانه نوشته های پیشین بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهریور 1392 تیر 1392 خرداد 1392 اردیبهشت 1392 فروردین 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 آبان 1391 مهر 1391 شهریور 1391 مرداد 1391 تیر 1391 خرداد 1391 اردیبهشت 1391 فروردین 1391 اسفند 1390 بهمن 1390 دی 1390 آذر 1390 آبان 1390 مهر 1390 شهریور 1390 مرداد 1390 تیر 1390 خرداد 1390 اردیبهشت 1390 فروردین 1390 اسفند 1389 بهمن 1389 آرشيو پیوندها از مخمل و ابريشم مجله رنگ نشان گروه پژوهشی عفراوی کارگاه بسته بندی سایت جامعه پزشکان بدون مرز Design typography qbn style notcot lense journaldugeek studio designer کتابخانه الکترونیک طرح ایده طرح pooster graphic idea des mopa brain child of Veerle Pieters lifo and Geert Leyseele shyland مکتب کمال sebastian کتابخانه lifo دیجیتال انجمن حیوانات خانگی ایران کارتون انجمن کاریکاتور تبریز تون تون ترکیه پرندگان ایران نامجو راک جامعه حیوانات کوچک جامعه تایپوگرافی و طراحی نگارخانه ایرانی کافه دیزاین شبکه گرافیک ایران 1000 مهدی مهدوی کیا یغما گلرویی کانون ایرانی پژوهشگران حکمت و فلسفه پیام آشنا گالری اس اف فانتازی هنری اهلنبرگ lifo کریستال نقاشی هنری ایندی پندنت لایوینگ کالچر گالری چوبینه دیکشنری آنلاین مقالات فارسی کتابخانه دیجیتال اروپا بانک اطلاعاتی تحصیلات تکمیلی خارج از ایران راديو كالج پارك شجریانی ها وبلاگ همایون شجریان موتوری برای جستجوی lifo ... بیابانها و کویر های ایران کنفرانس دکتر لطفی زاده نگارش گرافیکی دانلود موزیک در آغوش یک غریبه نیوز تبدیل تاریخ خورشیدی و میلادی اردلان سرفراز گیاه دارو

No comments:

Post a Comment