Friday, February 7, 2014

از آنجایی که پدیده اثر شلاقی آثارنامطلوبی بر کارایی زنجیره تامین دارد موردتوجه بسیاری از تحقیقات آکا


یکی از زمینه های تحقیقاتی در زنجیره تامین اثر شلاقی (BULLWHIP iso EFFECT) است. اثر شلاقی یکی از دلایل اصلی ناکارامدی زنجیره تامین است. از زمانی که «فارستر» حدود سال پیش این مطلب را کشف کرد که تغییرات از مشتری تا تامین کننده افزایش می یابد محققان در جستجوی iso دلایل آن بوده اند. در این مقاله ضمن بیان مفهوم اثر شلاقی تاثیرات و دلایل اثر شلاقی و همچنین راههای مقابله با آن را موردبررسی قرار می دهیم.
تقویت تغییرپذیری تقاضا از پایین زنجیره به سمت بالای زنجیره را اثر شلاقی می نامند. دلیل اصلی این طرز اسم‌گذاری این است که تقویت تغییرپذیری در تقاضا غیرخطی است. یعنی تغییری کوچک در تقاضای مشتری نهایی به صورت چند برابر خود را در تقاضای کارخانه iso نشان می دهد. درست مانند یک شلاق که اگر نوسان کمی در سر آن ایجاد کنید در انتهای شلاق این نوسان بسیار بیش از نیروی اولیه تشدید می شود.
به iso طورکلی هرچه کمپانی ازنظر زمان تحویل (LEAD TIME) از مشتری نهایی دورتر باشد تغییرات تقاضا بزرگتر iso خواهدبود. این تاثیر موجب ناکارامدی در زنجیره تامین می شود چرا که باعث افزایش هزینه تامین مواد و پایین آوردن توان رقابتی خواهدشد. اثر شلاقی از سه جنبه بر روی زنجیره تامین تاثیر منفی می گذارد.
ظرفیتها: یک تغییر در تقاضا باعث تغییر در استفاده از ظرفیتها می شود. در این حالت شرکت بر سر دو راهی قرار می گیرد: اگر ظرفیت خود را براساس میانگین تقاضا تنظیم کند در نقاطی که تقاضا به اوج خود می رسد دچار مشکل می شود. اما اگر ظرفیتهای خود را براساس بیشینه تقاضا تنظیم کند به ظرفیت اضافی و استفاده نشده منجر خواهدشد.
تغییر در سطح موجودی: تغییرات تقاضا به تغییر سطح موجودی در هر بخش زنجیره تامین منجر می شود. اگر یک شرکت کمتر از نیاز بخش بعدی کالا بیاورد سطح موجودی کاهش می یابد. در مقابل اگر شرکت بیشتر از نیاز بخش بعدی کالا بیاورد سطح موجودی افزایش می یابد. سطح موجودی بالا باعث ایجاد هزینه های سرمایه به کار گرفته می شود. درحالی که سطح موجودی پایین قابلیت اطمینان در تحویل را با ریسک مواجه می کند.
سطح بالای ذخیره احتیاطی: ذخیره احتیاطی به منظور تضمین اینکه خدمات در یک سطح کافی در مقابل تغییرات تقاضا ارائه خواهدشد لازم است. هرچه اثرشلاقی در زنجیره تامین قوی تر باشد ذخیره احتیاطی بیشتری موردنیاز است.
الف – تأخیر: مدت زمانی است که طول می کشد تا زنجیره به تقاضای مشتری پاسخ دهد. تقاضای مشتری نهایی به دو دلیل دچار تأخیر می شود. اولا به خاطر اینکه مدت زمانی طول می کشد تا اطلاعات به تامین کننده برسد. ثانیا تامین کننده نیاز به مقداری زمان دارد که ظرفیتها و تحویلهای iso خود را تنظیم کند.
دسته سفارش: شرکتها معمولا به خاطر کاهش هزینه های برپایی و هزینه های ثبت سفارش (SETUP) سفارشات خود را جمع می کنند و به صورت دسته ای سفارش می دهند. این مسئله باعث می شود که تامین کننده اطلاعات مشتری نهایی را دریافت نکند. درواقع تقاضای مشتری نهایی به نقاطی از زمان که تقاضا به سطح اندازه دسته برسد منتقل می شود. و ازطرف دیگر پریودهای بدون تقاضا نیز در این حاصل جمع وجود دارد.
نوسانات قیمت: برخی مواقع شرکتها به خاطر دلایل بازاریابی قیمت محصولات خود را تغییر می دهند. پیامد آن خرید بیشتر مشتریان iso در زمانی است که قیمت پایین تر است. این مسئله باعث تغییر در الگوی تقاضای مشتریان می‌شود.
سفارش غلوشده: اگر تقاضای محصولی افزایش یابد تامین کنندگان اغلب محصولات را جیره بندی می کنند. به عنوان مثال فقط درصدی از مقادیر سفارش داده شده توسط مشتری را تامین می کنند. این می تواند به این موضوع منجر شود که مشتریان بیشتر از مقدار تقاضای iso واقعی خود سفارش دهند. به محض اینکه سیستم دوران گلوگاهی iso را پشت سر گذاشت سفارشات مازاد ملغی می شود. حاصل این پدیده افزایش تغییرات تقاضای مشتری نهایی است.
نقش رفتار انسانی در اثر شلاقی: به طورکلی رفتار انسانی را می توان در طیفی قرار داد که یک سوی آن آرامش است و سر دیگر طیف هراس است. در حالت آرامش نیروی انسانی بیشتر از نیازش سفارش می دهد و مقادیر اضافی را به عنوان ذخیره اطمینان نگهداری می کند. اما درحالت هراس قبل از اینکه تقاضای مشتری افزایش یابد انبار را خالی می کند. هر دو استراتژی پیامد منفی دارد. بنابراین ترجیح داده می شود که از ترکیب دو استراتژی فوق استفاده شود.
از آنجایی که پدیده اثر شلاقی آثارنامطلوبی بر کارایی زنجیره تامین دارد موردتوجه بسیاری از تحقیقات آکادمیک قرار گرفته است. محققان از تکنیک های شبیه سازی برای ارزیابی اثر استراتژی iso های مختلف برای کاهش تورم تقاضا استفاده کرده اند. راههای iso متعددی برای کاهش تورم تقاضا درجهت کاهش کل هزینه های زنجیره ارائه شده است که می توان آنها را به صورت زیر خلاصه کرد:
ب – پرهیز از به هنگام کردن پیش بینی ها با اطلاعات مختلف باید سیاستهایی را به کار گرفت که تا اطلاعات اعضا پایین دستی دراختیار اعضای بالادستی قرار بگیرد و هر دو بخش بتوانند پیش بینی های خود را با یک سری اطلاعات یکسان انجام دهند
و – حذف یک یا چند مرحله میانی در زنجیره عرضه و برنامه هایی که باعث می شود تا به صورت مستقیم با مشتری ارتباط برقرار شود. این سیاست باعث می شود تا به راحتی به الگوی صحیح سفارش مشتریان دست پیدا کرد
نویسنده : محمد دولت آبادی ; ساعت ۱٠:٠۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٥ آذر ۱۳٩٢
نقشه راه طراحی پروژه های شش سیگما فاز های انجام پروژه شش سیگما مدل کاربردی مدیریت قطعات در فزایند iso نگهداری و تعمیرات تحلیل فرایند مدیریت قطعات یدکی به روش SAP تفاوت بین ساختار iso سازمانی فرایندی و ساختار سازمانی وظیفه ای ارتباطات بین شرکت های خودرو ساز دنیا

No comments:

Post a Comment