Sunday, February 2, 2014

می توان گفت که اگر در


مدیریت تغییر سازمانی فصل چهاردهم تئوری سازمان استیفن رابینز
تقاضا مقدار کالا یا خدمتی است که باتوجه به قیمت و سایر عوامل در هر دوره خریدار می کنیم. مثلا در هفته دو کیلو سیب خریداری می کنیم بنابراین گفته می شود که تقاضای سیب در هفته دو کیلو است. باید توجه داشت که تقاضا با نیاز تفاوت دارد. ما به کالاها و خدمات زیادی نیاز داریم ولی ممکن است تقاضا نکنیم. مثلا همه ما به یک هلیکوپتر نیاز داریم ولی تقاضا نمی کنیم. بعضی از نیازهای ما با توجه به قیمت و درآمد و .. تبدیل به تقاضا می شود.
به رابطه بالا تابع تقاضا می گویند. پس تابع تقاضا تابعی است که رابطه قیمت و مقدار کالا را یا فرض ثابت بودن بقیه عوامل نشان می دهد. تابع فوق را می توان به صورت جدول نمودار و معادله نشان داد که به جدول تقاضا منحنی تقاضا و معادله تقاضا معروف است:
2) تغییر در تقاضا: که به علت تغییر در عوامل مؤثر بر تقاضا به جز عامل قیمت صورت می گیرد مثل تغییر در درآمد تغییر در قیمت سایر کالاها و ... . به عبارت دیگر اگر عواملی که در تابع تقاضا ثابت فرض کرده ایم تغییر کنند باعث جابجایی منحنی تقاضا می شوند و به این جابجایی تغییر در تقاضا گفته می شود.
اگر تغییرات درآمد و مصرف هم جهت باشند کالا عادی اگر بر خلاف یکدیگر باشد کالا پست و اگر ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند کالا مستقل از درآمد نام دارد. منحنی ای که رابطه مصرف و درآمد را با فرض ثابت بودن سایر عوامل نشان می دهد منحنی انگل نام دارد.
منحنی تقاضا به سمت چپ انتقال می یابد
توجه: اصطلاحات منحنی تقاضا به سمت چپ منحنی تقاضا به سمت پایین و منحنی تقاضا به سمت داخل مترادف می باشند. اصطلاحات منحنی تقاضا به سمت راست منحنی تقاضا به سمت بالا و منحنی تقاضا به سمت بیرون مترادف می باشند.
تقسیم بندی کالاها بر اساس رابطه با یکدیگر به صورت زیر می باشد(دو کالای x و y را در نظر بگیرید و قیمت آنها و مقدار تقاضای آنها می باشد): اگر تغییرات و هم جهت باشد دو کالا جانشین می باشند مثل گوشت مرغ و گوشت گوسفند اگر تغییرات و خلاف جهت یکدیگر باشد دو کالا مکمل یکیدیگر می باشند مثل بنزین و اتومبیل و اگر تغییرات اثری بر نگذارد دو کالا مستقل از یکدیگر می باشند.
سایر عوامل که بر تقاضا مؤثر می باشند ولی ما آنها را ثابت نگهداشته ایم نیز باعث تغییر و انتقال تقاضا می گردند به عنوان مثال اگر تبلیغات chaton مثبت برای کالایی صورت گیرد تقاضا به سمت راست و اگر تبلیغات منفی برای کالایی chaton صورت پذیرد تقاضا به سمت چپ انتقال می یابد. اگر مصرف کنندگان انتظار کاهش قیمت در آینده را داشته باشند منحنی تقاضا به سمت چپ انتقال می یابد و برعکس.
منحنی تقاضا ممکن است عمودی افقی با شیب مثبت و یا حالت های مختلف به خود بگیرند. اگر کالایی اصلا جانشین نداشته باشد ممکن است در دامنه ای از قیمت ها منحنی تقاضای آن عمودی باشد. منحنی تقاضا برای بنگاه رقابت کامل افقی و اگر کالا گیفن باشد منحنی تقاضا شیب مثبت پیدا می کند.
به رابطه بالا تابع عرضه گفته می شود. بنابراین تابع عرضه تابعی است که رابطه مقدار عرضه یک کالا و قیمت کالا را با فرض ثابت بودن سایر عوامل نشان می دهد. تابع عرضه را می توان به شکل جدول منحنی و معادله نشان داد که به جدول عرضه منحنی عرضه معادله chaton عرضه نیز مشهور می باشد.
2) تغییر در عرضه: که به دلیل تغییر در عواملی به جز قیمت کالا صورت می گیرد. به عبارت دیگر عواملی chaton که در رسم منحنی عرضه ثابت نگهداشته ایم مثل هزینه های تولید تکنولوژی و ... اگر تغییر کنند باعث جابجایی منحنی عرضه می گردد که به تغییر در عرضه معروف است.
به عنوان مثال اگر هزینه های تولید افزایش یا تکنولوژی تولید تضعیف گردد منحنی عرضه به سمت چپ انتقال می یابد و اگر هزینه های تولید کاهش یابد یا تکنولوژی تولید بهبود یابد منحنی عرضه به سمت راست انتقال می یابد یعنی در همان سطوح قبلی قیمت عرضه کالا افزایش یافته است.
منحنی عرضه معمولا شیب مثبت دارد ولی ممکن است عمودی افقی و یا شیب منفی باشد. در دوره کوتاه مدت منحنی عرضه ممکن است عمودی باشد یا منحنی عرضه نیروی کار ممکن است در حالت هایی خاص شیب منفی پیدا نماید و یا منحنی عرضه ای که رو در روی یک مصرف کننده خاص قرار دارد حالت افقی پیدا می کند.
در شکل زیر نقطه تعادل و و به ترتیب قیمت و مقدار تعادلی است زیرا در می باشد. قیمت تعادلی نیست زیرا در این قیمت اضافه عرضه ( ) وجود دارد و انگیزه ای است که عرضه کنندگان قیمت کالا راکاهش دهند تا کالاهایشان به فروش رود در قیمت اضافه تقاضا ( ) وجود دارد بنابراین chaton انگیزه برای افزایش قیمت وجود دارد. در چون عرضه و تقاضا برابر است انگیزه و یا نیرویی برای تغییر قیمت و مقدار عرضه و تقاضا وجود ندارد.
هر chaton عاملی که باعث انتقال منحنی های عرضه و تقاضا گردد موجب تغییر در نقطه تعادل و در نتیجه تغییر در قیمت و مقدار تعادلی می گردد. به عنوان مثال اگر درآمد افزایش یابد و کالا عادی باشد منحنی تقاضا به سمت راست انتقال می یابد و در نتیجه قیمت و مقدار تعادلی افزایش می یابد. افزایش chaton دستمزد یا مالیات باعث افزایش هزینه های تولید می گردد منحنی عرضه به سمت چپ انتقال می یابد در نتیجه قیمت تعادلی افزایش chaton و مقدار تعادلی کاهش می یابد. یا افزایش همزمان قیمت کالای جانشین و بهبود تکنولوژی منحنی عرضه و تقاضا را به سمت راست انتقال می دهد و در نتیجه مقدار تعادلی افزایش می یابد ولی قیمت تعادلی ممکن است افزایش یابد کاهش یابد و یا ثابت بماند که به اندازه انتقال منحنی های عرضه و تقاضا بستگی دارد.
تعادل یا پایدار (با ثبات) و یا ناپایدار (بی ثبات) است. تعادل پایدار تعادلی است که اگر از آنخارج شویم مجددا به تعادل اولیه برمی گردیم ولی تعادل ناپایدار تعادلی است که اگر از آن خارج شویم دیگر به تعادل اولیه بر نمی گردیم بلکه از آن دورتر می شویم.
می توان گفت که اگر در

No comments:

Post a Comment